Een nieuw bedrijf promoten

Gepubliceerd op 5 augustus 2020 om 12:00

En dan heb je ineens je eigen bedrijf. Je bent bij de kamer van koophandel geweest, je hebt je webshop online gegooid en de eerste producten zijn verkocht. Super! Maar dan? De klanten komen natuurlijk niet zomaar op je af. Hoewel ik trots ben op de hoeveelheid klanten die tot nu toe mijn producten hebben gekocht, bestaat het merendeel uit vrienden en familie. Nu is het tijd om het klantenbestand uit te breiden en bekender te worden. En ik dacht dat het bedrijf opstarten moeilijk was? Het op de kaart brengen wordt gegarandeerd een veel grotere uitdaging.

Er zijn al zo veel grotere bedrijven die dezelfde producten als ik verkopen, en dan hebben we het nog niet eens over alle andere zeepmakers die net als ik een eigen webshop zijn gestart omdat hun hobby de spuigaten uit loopt. Hoe moet ik mezelf daar tussen wringen met mijn in totaal 40 tot 50 producten per maand? Ik streef er natuurlijk niet naar om net zo groot te worden als Lush, om een voorbeeld te noemen, maar ik zou wel graag buiten mijn eigen kringen treden. Hoe ga ik dat aanpakken? Hoe selecteer ik mijn doelgroep? En hoe bepaal ik wat de juiste kanalen zijn om mijn promotie effect te laten hebben? Begrijp je wat ik bedoel met die grotere uitdaging? Misschien heb ik toch een beetje te veel op mijn hals gehaald. Ik zou dan ook mezelf niet zijn als ik dat niet zou doen…

Ik heb een aantal opties bedacht om mijn producten te promoten. Laat ik deze eerst eens op een rijtje zetten.

 

Huis aan huis

Folders en flyers; ik kan natuurlijk heel ouderwets een folder ontwerpen en deze laten bezorgen in bepaalde wijken. Helaas is dat zoals ik al zei; ouderwets. Tegenwoordig eindigen folders linea recta in de papierbak en nu we een ja/ja sticker nodig hebben om de folders te ontvangen is de kans dat mijn doelgroep wordt overgeslagen met folderen erg groot. Mensen die handgemaakte blokken zeep kopen zijn vaak ook mensen die tegen verspilling zijn, dus niet graag folders ontvangen om die vervolgens weg te gooien.

Advertentie in lokale krant; met de lokale kranten kom ik op meer matten terecht, maar dan heb je denk ik hetzelfde probleem als met de folders: het belangrijkste nieuws wordt gelezen en de plaatselijke activiteiten worden door gebladerd en dan weer linea recta in de papierbak. En geloof mij dat advertenties duurder zijn dan folders.

 

Social media

Facebook en instagram; dit zijn ideale platformen om mensen snel te laten weten wat je in huis hebt. Zo heb ik mijn facebook-groep en behandel ik de leden van deze groep als VIP. Zij krijgen de eerste informatie, kans op win-acties en zij mogen ook hun ervaringen en wensen delen op deze pagina. Daarnaast deel ik mijn producten en acties ook op instagram via een zakelijke pagina. Ondanks dat het goed werkt en ik hiermee veel mensen snel kan bereiken bestaat er een hele grote kans dat mensen mij voorbij scrollen, omdat ik simpelweg een van velen ben. De mensen die al in de groep zitten hebben al door wat ze van mij kunnen verwachten en rekenen misschien zelfs op die regelmatige posts, maar mensen van buitenaf in de groep krijgen is een lastige.

Influencers; dan zijn er de influencers. Ze zitten op instagram, of youtube, noem maar op. En ze hebben stuk voor stuk hun eigen trouwe volgers binnen hun eigen doelgroepen. Ik heb stiekem al een beetje uitgezocht welke influencers dezelfde of vergelijkbare doelgroepen hebben en, niet minder belangrijk, welke ik zelf ook erg leuk vind. Ik kan hen een pakketje sturen met een aantal van mijn producten en vragen om een shout-out. Dat is natuurlijk helemaal van deze tijd. De vraag is alleen nog, hoe kan ik hen het beste bereiken? Want ook hier ben ik weer een van velen. Ik ben niet de enige die aan komt kakken met haar spulletjes, de kans is groot dat de eerste reactie zal zijn “daar heb je er weer zo een”. Ik zal dus een interessante plan van aanpak moeten bedenken.

Youtube; ik zou natuurlijk ook zelf een youtube-kanaal kunnen beginnen. Dan kan ik laten zien hoe ik mijn producten maak en meer vertellen over het bedrijf en eventueel over mezelf. Interesse opwekken bij potentiële kopers. Dan begin ik echter wel bij nul en zal ik mijn volgers en dergelijken vanaf niks op moeten bouwen. Dat kan jaren duren voordat het een beetje opgepikt wordt door de youtube kijkers. Daarnaast gaat er ontzettend veel werk in zitten om de filmpjes te maken en te editen, naast het werk dat ik steek in de zeepjes, website en verpakken en verzenden. Om nog niet te spreken over mijn gezin en huishouden dat onderhouden moet worden. Ik zou erover na moeten denken om hulp aan te moeten nemen. Is dat het wel waard?

 

Op locatie

Cadeau winkeltjes; het idee van het samenwerken met lokale cadeau winkeltjes vind ik helemaal geweldig. Ik steun graag de particuliere winkeltjes en andere eenmanszaakjes in plaats van de grote ketens, en naar mijn eigen mening doe ik dat nog veel te weinig. Ik zou het een leuk idee vinden om een aantal van mijn producten aan deze winkeltjes te verkopen om in de schappen te zetten. Zo kunnen meer mensen “tegen mijn producten aan lopen” en ik denk dat ik dan ook gelijk mijn doelgroep te pakken heb. De cadeauwinkel bezoekers die hart hebben voor de kleine ondernemertjes onder ons.

Markten en festivals; diezelfde doelgroep (die cadeauwinkel bezoekers) zullen heel waarschijnlijk ook te vinden zijn op lokale markten of bepaalde festivals. Dit is iets waar ik nog meer onderzoek naar moet doen, maar ik zal hiervoor ook meer producten moeten hebben om tentoon te stellen. Toch lijkt de mogelijkheid om mijn producten op markten of festivals te verkopen echt top. Ik zwalk zelf ook graag over dit soort bijeenkomsten, op zoek naar nieuwe producten om uit te proberen. Elke stad heeft zo zijn eigen markten, zie je mij al van stad naar stad gaan? Op pad met mijn zeepjes! Op mijn missie naar bekendheid!

Eigen verkooppunt organiseren; dat gezegd hebbende kan ik natuurlijk ook mijn eigen verkooppunt organiseren. Een eigen winkeltje open is een mogelijkheid, maar op dit moment zou dat geen goede zet zijn. Ik heb daarvoor te weinig inkomsten en ik zou de winkel nooit kunnen vullen met de producten die ik nu heb. Wat wel mogelijk zou zijn is samenwerken met andere ondernemers en al onze producten in één winkel plaatsen, zoals het concept van winkel vol winkeltjes in Utrecht. En als je het dan toch hebt over markten en verkooppunten, dit soort dingen zijn online ook mogelijk. Zo bestaat er de online creamarkt, waar ik ontzettend graag een keer aan deel zou willen nemen.

 

Kortom veel mogelijkheden om af te wegen. Ik zal kritisch moeten bekijken wat ik belangrijk vind en hoe ik mijn bedrijf neer wil zetten. Wat en wie wil ik bereiken? Heb jij nog tips of ideeën? Dan hoor ik ze graag in de reacties, want ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.